«لباس شخصی‌ها» رونمایی شد
جمعه 29 ارديبهشت 1402

«لباس شخصی‌ها» رونمایی شد

نشست معرفی و بررسی کتاب «لباس شخصی‌ها» جمعه ۲۹ اردیبهشت با حضور جواد کلاته عربی، محمد قاسمی‌پور و قاسم صادقی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، جواد کلاته عربی در خصوص چگونگی نوشتن کتاب و شروع آن توضیح داد: ابتدای سال ۹۳ به تازگی مسئول ادبیات نشر ۲۷ شده بودم. پایان سال ۹۳ به مسئول وقت انتشارات، آقای دکتر شکری، پیشنهاد نوشتن پنج خاطره شفاهی را دادم که یکی از این عزیزان حاج قاسم صادقی بود. اواخر سال ۹۶ متوجه شدم که دوستان دیگری در این زمینه کار کردند و از آقای صادقی مصاحبه گرفته‌اند؛ اما فرصت نگارش کتاب به آن‌ها دست نداده بود و من به آقای بابایی گفتم که علاقه‌مند هستم این کتاب را بنویسم. وی ادامه داد: کار را بر اساس مصاحبه‌هایی که دوستان انجام داده بودند شروع کردم. بعد از نگارش چند صفحه‌ای به این نتیجه رسیدم که خودم هم باید مصاحبه انجام بدهم و از ابتدای سال ۹۷ مصاحبه‌ها را شروع کردم که نزدیک به دو سال طول کشید. سرانجام آن ۲۵ جلسه شد و کتاب «لباس شخصی‌ها» اواخر سال گذشته به ثمر نشست.

وی در توضیح حجم کم کتاب نیز اضافه کرد: ابتدا بنا بود کار مفصل‌تری شکل بگیرد و جنگ را کامل پوشش دهد؛ اما نتیجه مشورت با دوستان و کارشناسان این بود که پایان‌بندی کتاب به طوری باشد که خاطرات را از ضرباهنگ خوبی که کتاب را شکل داده بود نیاندازد. کلاته ادامه داد: در نگارش این کتاب سعی شده است روایتی منسجم که ضرباهنگ جذابیت خودش را حفظ کند شکل بگیرد و خاطرات کتاب صرفا مشاهدات و تجربیات خود حاج قاسم باشد که همین موضوع حجم کتاب را کم کرد. حاج قاسم صادقی نیز در حمایت از آقای کلاته بیان کرد: نویسنده اگر نویسنده قهاری باشد، زندگی و تمام متعلقات به زندگی راوی را بررسی می‌کند و تکه‌های پازل زندگی او را کنار هم می‌چیند و هنر آقای کلاته را در نگاشتن این کتاب می‌بینیم.

محمد قاسمی‌پور نیز در این جلسه بیان کرد: اعتلای قالب و ژانر ادبی خاطرات و چاپ و نشر کارهای اصیل، مانا و ماندگار با توجه به ظرفیت جامعه و سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی که توسط ناشران و نهادهای مختلف انجام می‌شود، امر مهم و مسئله‌ای استراژیک برای نظام فرهنگی اسلامی است؛ چرا که این آثار در دهه‌های آتی خواننده خواهند داشت و خلق این آثار مانا خیلی مهم است. قاسمی‌پور با اشاره به این که‌ جغرافیای زیستی راویان خیلی مهم است تا خاطرات معنادار شوند بیان کرد: آدم‌های زیادی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش‌آفرین بودند و کتاب‌های زیادی تنظیم و تدوین شده است. به عقیده من بین کارهای موجود به لحاظ شناختن زیست‌بوم و جغرافیای زیستی راوی، این کتاب جزو کتاب‌های قوی و نادر است که ریشه در صداقت و خلوص راوی و همت و تلاش محقق دارد.

قاسمی‌پور به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: آنچه در متن قابل مشاهده است صداقت است و مخاطب تلاش نویسنده را که سعی دارد این دوره تاریخی را با همه مختصات آن برای خواننده احیا کند احساس می‌کند. وی اضافه کرد: حرکت گام به گام و عجله نداشتن برای رساندن سوژه به پشت خاکریز و پرداختن به جزئیات در روایت، همه چیز را برای مخاطبان باورپذیر کرده است و در نیمه دوم داستان نکته مبهمی باقی نمی‌گذارد. قاسمی‌پور درباره نام کتاب نیز گفت: اسم درگیرکنندگی خوبی دارد و خواننده از شناختن این دست لباس شخصی‌ها لذت خواهد برد و یکی از رمزهای شناساندن لایه‌های نقش‌آفرین در انقلاب و قهرمانان و ایثارگران دفاع مقدس معرفی همین شخصیت‌ها هستند. حاج قاسم صادقی در پایان با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری که در بحث خاطرات جنگ می‌فرمایند جنگ یک تابلو بزرگ است که بیان جزئیات، این تابلو را نمایان خواهد کرد، کار آقای کلاته را تحسین کرد.

نظر بدهید