اگر شعر ما پرتپش نباشد، ساير حوزه‌های هنری و حتی فکری ما آسيب خواهد ديد
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397

علی محمد مؤدب:

اگر شعر ما پرتپش نباشد، ساير حوزه‌های هنری و حتی فکری ما آسيب خواهد ديد

علی‌محمد مؤدب در نشست شعرخوانی و رونمایی از تازه‌ترین آثار مؤسسه شهرستان ادب گفت: «خوشحالیم که جریان نیمایی در دهه اخیر پرنفس در حال پیشرفت است. اگر شعر ما پرتپش نباشد، سایر حوزه‌های هنری و حتی فکری ما آسیب خواهد دید. خدا را شکر امروز جریان شعر فارسی سرزنده و پرنشاط است و امروز چندین ناشر حرفه‌ای شعر داریم.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، علی‌محمد مؤدب در ابتدای نشست گفت: «جا دارد که هر کدام از این کتاب‌ها در جلسات جداگانه بررسی شوند؛ برای معنا کردن و تفسیر و خوانش آنها. آثار خوبی اخیراً در شهرستان ادب به چاپ رسیده است. مثل «از پیله تا پروانگی» اثر محمدرضا روزبه، «بعد از بنفشه‌ای که نیامد» اثر عباس باقری و... . باعث افتخار ماست که توانستیم از اساتید و شعرای برجسته شهرهای مختلف بهره ببریم. برای بالندگی ادبیات نیاز داریم که ادبیات ما در شهرهای مختلف دیده شود و پرورش پیدا کند.»
وی در ادامه افزود: «امروز در شعر نیمایی اساتید خوبی داریم. مثل استاد اسفندقه، مصطفی علی‌پور، علی داودی و... . امروز در شهرستان ادب کتاب‌های متعددی از بزرگان شعر نیمایی و چند منظومه نیمایی منتشر کرده‌ایم. نیمایی قالب بسیار مظلومی بود و ظرفیت‌هایش در نسل ما مظلوم و مغفول بود. چون نیما طرحی نو درانداخته بود. برخی سعی داشتند در حوزه نظریه شعر مطرح شوند که این موضوع توان شعر ما را مستهلک کرد و مقداری به نیما ظلم کرد. خوشحالیم که این جریان در دهه اخیر پرنفس در حال پیشرفت است.»
علی‌محمد مؤدب در انتها گفت: «اگر شعر ما پرتپش نباشد، سایر حوزه‌های هنری و حتی فکری ما آسیب خواهد دید. خدا را شکر امروز جریان شعر فارسی سرزنده و پرنشاط است و امروز چندین ناشر حرفه‌ای شعر داریم.»
در ادامه، میلاد عرفان‌پور درباره کتابش تحت عنوان «تماشایی» توضیح داد و به شعرخوانی پرداخت. وی گفت: «دفتر شعر شهرستان ادب از سال 89 کار خود را به طور جدی آغاز کرده است و دوره‌های سالانه‌ای برای آموزش شعرای جوان داریم. جلسات استانی هم داریم که از آن‌ها حمایت می‌کنیم. همچنین کارشناسی کتاب برای بخش شعر نیز از دیگر فعالیت‌های مورد توجه شهرستان ادب است.»
 
محمدرضا وحیدزاده، شاعر و پژوهشگر، در ادامه نشست به شعرخوانی پرداخت. وی همچنین گفت: «بنده در گروه‌های علمی هم با نویسندگان و پژوهشگران زیسته‌ام و هم با دوستان شاعر تعامل داشته‌ام. کسانی که از بیرون به شعر نگاه می‌کنند، گاهی می‌گویند که چرا باید برای کتاب‌های شعر پول بدهیم؟ و این تعداد کم شعر در صفحات متعدد اسراف نیست؟ خیلی‌ها نمی‌دانند که گاهی شاعر برای یک غزل خود تب می‌کند و مریض می‌شود. گاهی برای به‌کاربردن یک واژه در یک شعر مدت‌ها وقت صرف می‌شود. شاعر با واژه و کلمه زندگی می‌کند.»
 
در ادامه حمید درویشی با کتاب «بی‌نقابی» به شعرخوانی پرداخت. وی گفت: «کتاب «بی‌نقابی» مجموعه غزل‌هایم است و افتخار دارم که ناشری کتابم را چاپ کرد، جزو ناشران برگزیده است. از آقای عرفان‌پور هم تشکر می‌کنم. چون در جمع‌آوری شعرهای این کتاب خیلی به من کمک کردند.»
 
مبین اردستانی با کتاب «لحظه‌های بی‌ملاحظه» در ادامه نشست به شعرخوانی پرداخت. وی همچنین گفت: «خوشحالم که اولین مجموعه شعرم در شهرستان ادب کار شد. این مجموعه به سیاق قدمایی، چینشی دارد که در آن شعر نیمایی، غزل، ترانه، رباعی و مثنوی وجود دارد. شعری نیمایی در این مجموعه دارم که در آن به استاد مؤدب پرداخته‌ام.»
 

 

 
در انتهای نشست امیررضا یزدانی با کتاب «حاشا» به شعرخوانی پرداخت. وی همچنین عنوان کرد: «تشکر ویژه می‌کنم از شهرستان ادب که در روزگاری که برای چاپ کتاب و برای کار ارزشی باید هزینه کرد، این مجموعه بدون هیچ چشم‌داشتی به شعرای جوانی مثل من اعتماد می‌کند و آثار ما را به چاپ می‌رساند.»
 
نظر بدهید