دعواهای جناحی، رسیدگی به بحران‌های سی‌سالۀ کشور را به تعویق انداخته است
یکشنبه 27 آبان 1397

دعواهای جناحی، رسیدگی به بحران‌های سی‌سالۀ کشور را به تعویق انداخته است

سلیمی‌زاده: مسئولان فقط به فکر یکی دو سال آیندۀ کشور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست تخصصی جنگ جهانی جمعیت با هدف بررسی آخرین تحولات جمعیتی کشور، سه‌شنبه 22 آبان با حضور کارشناسان و فعالان این عرصه برگزار شد. «راه بی‌بازگشت» عنوان مستندی ا‌ست که به بررسی خلأهای جمعیتی داخل کشور و چگونگی بروز این بحران پرداخته است. «راه بی‌بازگشت» به‌عنوان شاخص‌ترین اثر رسانه‌ای در حوزۀ جمعیت در نشست تخصصی «جنگ جهانی جمعیت» نمایش داده شد.
محمدهادی سلیمی‌زاده، کارگردان این اثر، انگیزه و هدف خود را از ساخت این مستند جدی‌شدن این بحران و آگاه‌نبودن مردم عنوان کرد و گفت: «بحث جمعیت چند سالی بود که در جمع‌های نخبگان مطرح می‌شد. مردم با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشت خانوار اعتمادی به صحبت دستگاه‌ها و به این بحث‌ها نداشتند. با توجه به اینکه دستگاه‌ها گوش شنوایی نداشتند، رویکرد جدیدی اتخاذ کردیم و تصمیم گرفتیم مستقلاً وارد عمل شویم با منبعی که برای مردم باورپذیر باشد و دید علمی داشته باشد.»
وی نقش نهادهای مسئول را در حمایت از این مستند بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: «الان بحث کنترل جمعیت متولیان زیادی دارد. وزارت بهداشت و جامعۀ پزشکان و خیلی افراد دیگر طرف‌دار کنترل جمعیت هستند. از آن طرف بحث ترویج جمعیت دارد فشار مضاعفی به دستگاه‌های مربوط به وزارت بهداشت و نظام مدیریت کشور وارد می‌کند. حامی مالی هم برای حمایت از این موضوع مطرح نمی‌شود؛ فلذا ما حمایت چندانی دریافت نکردیم؛ اما عزیزانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند که مشاوره می‌دادند و راهنمایی می‌کردند یا برخی هزینه‌ها را در حد ناچیز تأمین کردند و همان عاملی جدی شد تا ما با انگیزۀ بیشتر به این موضوع وارد شویم و ادامه بدهیم.»
سلیمی‌زاده بازخورد ساخت و پخش مستندی با این محور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: «سابقاً به مجرد اینکه بحث افزایش جمعیت از زبان هر شخص یا گروه و جناحی مطرح می‌شد، هجمه‌ای از سوی مردم یا نخبگان صورت می‌گرفت که عمدتاً سمت‌وسوی معیشتی داشت؛ اما این مستند چون با بحث‌های معیشتی فاصله دارد و به بحث اقتصاد کلان و بحران‌های تأمین اجتماعی و سلامت می‌پردازد، مخالفت زیادی در مقابلش نشد. در مقابل، قشر ارزشی که اهمیت فضای رشد جمعیت و حفظ توازن جمعیت را درک کرده بودند، خوشحال شدند و تشویق کردند. ما هم بنا را بر این گذاشتیم که به رویکردهایی بپردازیم که به دغدغه‌های مردم جوابی داده باشیم؛ اما به علت تنگنای مالی تا الان مهیا نشده است.»
این مستندساز حوزۀ اجتماعی با رد دغدغه و نگرانی مسئولان در خصوص بحران جمعیت افزود: «متأسفانه مسئولان ما با توجه به مسائل اقتصادی که ایجاد شده یا اختلافات جناحی که وجود دارد، فقط به فکر یکی دو سال آیندۀ کشور هستند. در واقع بدنۀ فعلی مسئولان به‌ویژه دستگاه اجرایی، تن به حل این موضوع نمی‌دهد.»
کارگردان مستند «راه بی‌بازگشت» با ارائۀ راه‌حل‌هایی مبنی بر برون‌رفت از بحران موجود تصریح کرد: «اگر به بحث جمعیت از دو مدخل موازی وارد شویم، می‌توانیم بسیاری از مسائل را تحلیل کنیم. یکی از این گزینه‌ها وزارت بهداشت است که متأسفانه تغییر رویکردی در بحث‌های جمعیتی نداشته. می‌طلبد که پیگیری جدی‌تری این وزارتخانه صورت گیرد. مورد دوم رسانۀ ملی است که رویکرد مقبول برای مردم در رسانه عرضه کند تا در موازات هم جایگزین بسیاری از همایش‌ها شود و بتواند گره‌گشایی کند.»
 
نظر بدهید