بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول دی 98
پنجشنبه 05 دي 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول دی 98

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ اول دی

«سنگ» نشر اسم در بازار کتاب!
این رمان اولین اثر قدیسه پائینی به شمار می رود که در ژانری تاریخی روایتگر زندگی یکی از سپاهیان لشکر عمر سعد به نام زرعة ابن‌ابان بوده که توسط امام حسین (ع) نفرین شده است.
«سنگ» به‌تازگی توسط نشر اسم منتشر شده در ۱۶۰ صفحه و با قیمت ۲۳ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.
 
پیرمرد یزدی که «قصه‌های خوب»ش هنوز پرمخاطب است
مجموعه ««قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهدی آذریزدی در صدر پرفروش‌های انتشارات امیرکبیر در پاییز 98 قرار گرفت.
همچنین در لیست پرفروش های این انتشارات آثار «طبیب عجیب» تالیف مصطفی طهمورثی‌نژاد، «قفس» نوشته یاسمن درستی، «من و کودک من» تالیف جواد فیض، «کشتن مرغ مینا» اثر هارپر لی به ترجمه فخرالدین میررمضانی و «اختلالات یادگیری» تالیف عزت‌الله نادری و مریم سیف نراقی نیز به چشم می خورد.
 
پیش‌بینی یک کتاب از اتفاقات آبان ۹۸
مجید قنبری، نویسنده کتاب «برنگرد» که توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده، در گفتگو با #فارس گفت: من پیش از سریال «گاندو» از واژه «پرستو» در کتابم استفاده کردم و بعد از اینکه مردم این سریال را دیده و متوجه محتوا شدند، به یکباره موجی پشت کتاب آمد و آن را به چاپ دوم رساند.
به گفته او ایده نگارش این کتاب پس از سال ۸۸ بعد از وقایعی که در کشور اتفاق افتاد، شکل گرفت.
 
زیرزمین، جایی که هر کتابی در آنجا پیدا می شود!
عرضه و فروش کتاب‌های غیرمجاز و کتاب‌هایی که قاچاق می‌شوند به حدی وسیع شده که امروز حتی کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی هم در کنار خیابان‌ها عرضه می‌شود آن هم با ۶۰ درصد تخفیف!
هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در همین زمینه در گفتگو با یکی از رسانه ها گفته بود: حتی تخفیف‌های بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد در فروش آثار نیز نشانه قاچاق است و متاسفانه برگزاری نمایشگاه‌های بدون مجوز به هر بهانه‌ای محل عرضه چنین کتاب‌هایی خواهد بود.
به گفته او دستفروشان یکی از مراجع توزیع کتاب‌های بدون مجوز هستند. به آرم ناشر توجه کنید تا کتاب‌های مشابه‌سازی شده نخرید.
 
چرایی گران تر بودن قیمت تمام شده کاغذ دولتی
محاسبه قیمت تمام شده کاغذ دولتی با کاغذ آزاد و با ارز نیمایی نشان می‌دهد که تناسب معناداری بین این دو برقرار نیست،‌ به عبارت دیگر به نظر می‌رسد، قیمت تمام شده کاغذ دولتی اندکی گران‌تر از قیمت واقعی است.
یکی از واردکنندگان کاغذ درباره چرایی این مسئله می‌گوید: عمده شرکت‌های واردکننده کاغذ در کشورهایی چون امارات و … شرکت‌هایی را ثبت کرده‌اند که توسط این شرکت‌ها پروفرم‌ها را تنظیم می‌کنند. در نتیجه قیمت کاغذ را ۹۵۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار محاسبه می‌کنند.
 
«تفکر»ی که احیا می شود
کمتر از ۴۰ روز قبل بود که در خلال اعتراضات و اغتشاشات بنزینی کتابخانه تفکر شهریارقربانی جهل شد و یک‌جا سوخت. حالا مجمع ناشران انقلاب اسلامی تصمیم گرفته در کنار بازسازی این کتابخانه، یک پویش فرهنگی برای مشارکت مردم و اهالی فرهنگ هم راه بیندازد.
این کتابخانه که در اولین سال از دهه 90 در کنار اداره آتش نشانی نصرآباد راه اندازی شد، 13 هزار جلد کتاب را در زمینی به مساحت 600 مترمربع گردآوری کرده بود، کتاب هایی که حالا به تلی از خاکستر تبدیل شده اند.
نظر بدهید