سبک زندگی ایرانی اسلامی معیار انتخابمان است
دوشنبه 28 تير 1400

سبک زندگی ایرانی اسلامی معیار انتخابمان است

دبیر پویش «کتاب و زندگی» گفت: کتاب‌هایی معرفی می‌شود که با رویکرد سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند و به تعامل با خانواده و فرزندان می‌پردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، هشتمین دوره مسابقات کتابخوانی «کتاب و زندگی» با همکاری مرکز رسانه‌ای شیرازه و انتشارات آیین فطرت با محور جلد نخست کتاب «من دیگر ما»، نوشته حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی در حال برگزاری است و تا دهم مرداد ۱۴۰۰ زمان شرکت در آن تمدید شده است. ۲۰۰ میلیون ریال وجه نقد برای جوایز این دوره درنظر گرفته شده است که با قرعه‌کشی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

 

امین زینلی دبیر پویش «کتاب و زندگی» درباره معیار‌های انتخاب این کتاب به خبرنگار ایکنا گفت: مرکز رسانه‌ای شیرازه سالانه به برگزاری چندین پویش کتابخوانی برای رده‌های سنی مختلف و محور  کتاب‌های گوناگون اقدام می‌کند. در هشتمین دوره «کتاب و زندگی» نیز جلد نخست کتاب «من دیگر ما» مورد توجه قرار گرفته است. مخاطب این کتاب، خانواده و بانوان هستند و مباحث آن آموزشی و تربیتی است. البته این کتاب نسبت به دوره‌های قبل‌تر قدری متفاوت‌تر است. زیرا در همه آن‌ها قهرمان کتاب، از بانوان بودند و سبک زندگی و نوع تعاملاتشان با خانواده نیز متفاوت بود. از جمله این کتاب‌های می‌توان به من زنده‌ام، دختر شینا، رویای نیمه شب، خداحافظ سالار و ... اشاره کرد.

 

وی یکی از دلایل انتخاب این اثر را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه توجه به خانواده و فرزندآوری کمتر شده است، این کتاب را انتخاب کردیم تا بر روی این موضوع تمرکز بیشتری کنیم و خانواده‌ها و به ویژه بانوان با آسیب‌های این مسئله آشنا شوند.

 

زینلی درباره استقبال مخاطبان از این کتاب گفت: این کتاب قبل از پویش نیز بسیار پرفروش بود و حدود ۳۰ هزار نسخه از آن به فروش رفته بود. یکی از دلایلی که این کتاب را انتخاب کردیم جامعیت این کتاب در حوزه روانشناسی و تربیتی خانواده و برخورد با فرزندان بوده است. تاکنون نیز بازخورد‌های خوبی داشته و با توجه به اینکه حدود سه ماه از پویش می‌گذرد نزدیک به ۱۰ هزار نسخه از آن فروش رفته است.

 

رویکردمان سبک زندگی ایرانی - اسلامی است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در اغلب پویش‌ها سراغ کتاب‌های پرفروش می‌روند، بیان کرد: همیشه این طور نبوده است که سراغ کتاب‌های پرفروش برویم. به عنوان مثال کتاب «من زنده‌ام» در همین پویش‌های مطالعاتی دیده شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت؛ که این مسئله را در پویش «کتاب شارژ» ویژه کودکان و نوجوانان نیز شاهدیم. در واقع این پویش‌ها یک نوع جریان‌سازی می‌کنند؛ بنابراین با وجود اینکه کتاب «من دیگر ما» اثر پرفروشی بود، اما احساس کردیم جای آن خالی است و باید بیشتر تبلیغ و ترویج شود تا مورد مطالعه قرار گیرد.

 

زینلی درباره اینکه چقدر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در انتخاب کتاب تأثیر دارد، تصریح کرد: بحث ما بیشتر فرهنگی است و کتاب‌هایی معرفی می‌شود که با رویکرد سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند و به تعامل با خانواده و فرزندان می‌پردازند. تاکنون نیز کتاب‌های تأثیرگذاری انتخاب شده است و این طور نیست که براساس شرایط فرهنگی روز اقدام کنیم. بلکه ما یکسری اهداف و رویکرد‌هایی داریم که براساس آنها، کتاب‌ها در شورا انتخاب می‌شوند.

 

جایزه‌محوری پویش‌ها مفید است

وی در پاسخ به اینکه آیا انتخاب یکسری کتاب‌ها، باعث نمی‌شود جامعه مخاطبان محدود شود، بیان کرد: کتاب‌هایی که انتخاب می‌شود برای همه مخاطبان کاربرد دارد و این طور نیست که فقط قشر خاصی مورد توجه باشد. مثلاً «دختر شینا» که در دوره خود ۲۴۰ هزار نسخه فروخت از همه قشر‌ها مخاطب آن بودند و ما این را از بازخورد‌های که دریافت کردیم، متوجه شدیم. اکنون کتاب «من دیگر ما» هم همه را شامل می‌شود.

 

دبیر پویش «کتاب و زندگی» درباره اینکه جایزه‌محوری در پویش‌های کتابخوانی مفید یا آسیب است، گفت: ما در پویش‌ها جایزه‌های متعدد با مبالغ گوناگون برگزار کردیم. همین کتاب که برای کودکان و نوجوانان برگزار کردیم، نزدیک به ۲۵ هزار نسخه فروش رفت، اما فقط ۵ هزار نفر در مسابقه شرکت کردند. این نشان می‌دهد که مخاطبان به دلیل جایزه در این پویش شرکت نمی‌کنند و جایزه می‌تواند تشویقی برای مطالعه باشد. 

 

زینلی در پایان با بیان اینکه بازار کتاب بازار متلاطمی بوده و صنعت نشر در مضیقه است، گفت: پویش‌های کتابخوانی باعث می‌شوند چرخه نشر بچرخد و فضای کتابخوانی ایجاد شود. شاید بسیاری از مخاطبان با قرار گرفتن در این فضا به مطالعه بپردازند. از سوی دیگر رسانه‌ها هم می‌توانند در این زمینه مؤثر و کمک‌کننده باشند.

نظر بدهید