تشریح تغییرات، دستاوردها و فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی
سه شنبه 03 آبان 1401

در نشست خبری مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی انجام شد:

تشریح تغییرات، دستاوردها و فعالیت‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی

میثم نیلی در نشستی با اصحاب رسانه، گزارشی اجمالی از فعالیت‌های بخش‌های مختلف مجمع ناشران انقلاب اسلامی ارائه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ روز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه 1401 نشست خبری میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در کتابخانۀ مرکزی پارکشهر تهران و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای نشست میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دوازده سال از عمر مجمع ناشران می‌گذرد گفت: مجمع نهال نسبتاً پرتوانی شده و قابلیت ثمردهی را پیدا کرده و به فضل الهی قدرت عملیاتی و منطق‌سازی خود را تقویت و تشدید کرده است. منطق خوب و پختۀ مجمع در بسیاری از مراکز تصمیم‌گیری و مدیریتی حوزۀ کتاب و نشر جای خود را پیدا کرده است. امیدواریم بتوانیم ما هم به مدیریت نشر کشور کمک کنیم و به اهداف انقلاب اسلامی نزدیک‌تر شود.

مدیرعامل مجمع ناشران در ادامه با بیان اینکه اهداف و مأموریت‌های مجمع ناشران را هیئت امنای آن تعریف کرده‌ است گفت: هیئت مدیرۀ مجمع در سال گذشته تغییر کرد و چهار نفر از اعضای این هیئت مدیره تغییر کرد. آقای محمد حمزه‌زاده که نخستین مدیرعامل مجمع ناشران بودند ریاست هیئت مدیره را برعهده داشتند که این مسئولیت بر عهدۀ آقای زمانی قرار داده شد. حقیقتاً آقای حمزه‌زاده از پشتوانه‌های جدی حوزۀ کتاب و ادبیات انقلاب بودند و هستند؛ همانطور که آقای زمانی هم از پیشکسوتان و بزرگ‌ترهای نشر انقلاب اسلامی هستند. اعضای دیگر هیئت مدیرۀ مجمع ناشران هم شامل: مدیر محترم انتشارات شهید کاظمی، مدیر محترم انتشارات شهرآب، مدیر محترم انتشارات کتاب جمکران، مدیر محترم انتشارات مهرستان و دکتر حسین‌زاده که مدیر مسئول نشریۀ گاه نقد می‌شود. بنده را هم باز به عنوان خادم این مجموعه انتخاب کردند. امیدوارم ان‌شاءالله به ‌زودی تحول مدیریتی هم در این مجموعه رخ بدهد و در مدیریت هم بتوانیم نسل بعدی مجمع را در آینده‌ای نزدیک ببینیم و با سرعت بیشتری پیش برویم. من اینجا لازم می‌دانم از محمد حمزه‌زاده که پیشکسوت ما بودند و مجمع ناشران همیشه مدیون زحمات، تلاش‌ها، عقلانیت، خوش‌فکری، انقلابی‌گری و دلسوزی ایشان بوده و هست، مراتب تشکر خود را اعلام کنم.

 

تشریح تغییرات ساختاری در مجمع ناشران انقلاب اسلامی

نیلی در ادامه با تشریح تغییرات ساختاری مجمع ناشران گفت بخش رسانه‌ای و روابط عمومی مجمع را به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب هیئت امنای مجمع، با «دفتر تشکل‌ها» ادغام شد و امروز آقای مهدی سلیمانی مسئول هر دو بخش هستند؛ در واقع با ادغام این دو دفتر «مرکز تشکیلات و ارتباطات» ایجاد شده است. این مرکز در حال فعالیت است و اتصالات ما با ناشران و ارتباطات ما با همکاران عزیزمان در موسسات انتشاراتی و مجموعه‌هایی که با نشر مرتبطند؛ حتی تشکل‌های دیگر مثل اهالی قلم و بچه‌های فعال در حوزه ترویج و فعالان حوزه توزیع و عرضه کتاب و امثال این‌ها از این طریق انجام می‌گیرد. مرکز رسانه‌ای شیرازه که یک مرکز رسانه‌ای در داخل ساختار مجمع به صورت یک دفتر تدبیر شده بود، بحمدلله در سال ۱۴۰۱ به‌صورت یک موسسه مستقل و موسسه‌ای که دارای یک هیئت مدیره و ساختار مستقل است در حال ادامۀ فعالیت است. مدیرعامل این مؤسسه آقای احسان عسکری است و اعضای هیئت مدیره هم از کسانی هستند که قبلا در این مرکز فعالیت داشتند و در واقع تجارب مختلف ادوار شیرازه در اینجا تجمیع شده است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه در سامانۀ کارشناسی مجمع یک هیئت علمی ایجاد شده است گفت: در سامانه کارشناسی مجمع چیزی قریب به چهل هزار عنوان کتاب کارشناسی شده و برخی از کتاب‌‌ها را به‌صورت عمیق‌تر مورد نقد ویژه قرار گرفته است. بسته‌های پیشنهادی،سیرهای مطالعاتی، نقد خاص کتاب‌ها و پخت‌و‌پز بسیاری از خروجی‌های محتوایی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سامانه بوده ولیکن نیاز به یک هیئت علمی احساس می‌شد که خوشبختانه امسال این اتفاق افتاد و مدیریت این سامانه را امروز آقای محمود عظیمی‌پور برعهده دارد.

نیلی تحول دیگر در مجمع ناشران را احیا و بلکه به نوعی تجدید قوای مجمع در حوزه بین‌الملل دانست و اظهار امیدواری کرد که با مدیریت آقای مختار حداد در ادامه بتوانیم ارتباطات بین‌المللی مجمع با ناشران مسلمان و همسو با انقلاب در کشورهای دیگر را تقویت کنیم. همچنین دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی مجمع با مسئولیت آقای اسماعیل سلطانی دوباره احیا شد که این موضوع می‌تواند به ارتقای کیفیت تولید و مدیریت نشر کتاب کمک‌ کند.

میثم نیلی در بخش دوم گزارشی از فعالیت‌های مجمع ارائه کرد و گفت: فعالیت‌های مجمع در دو بخش تعریف می‌شود. بخشی که ستاد مجمع محسوب می‌شود و بخش دوم که شرکت‌های وابسته به مجمع را شکل می‌دهند. مرکز رسانه‌ای شیرازه، ‌شرکت ترنجستان و شرکت نرم‌افزاری خاک که مخفف شده خورشید آیندۀ کتاب است شرکت‌های مجمع را تشکیل می‌دهند.

نیلی با اشاره به تغییر مدیریتی در شرکت ترنج گفت: عزم، همت و اراده‌ای که در هیئت مدیرۀ جدید این شرکت به‌وجود آمده است افتخارات بسیار خوبی را به دست آورده و بسیاری از مشکلاتی را که قبلا در بخش‌هایی از کارهای این شرکت با آن مواجه بود را جبران و اصلاح کند. ‌فرآیند‌ها را نیز اصلاح کرده و در بازار کتاب خوشبختانه بسیار خوب جلو می‌رود و امیدوار هستیم در فعالیت‌های اقتصادی‌اش بتواند بخشی از مشکل ناشرهای مومن و انقلابی ما را در کشور حل کند و درد نداشتن ویترین را قدری کاهش دهد.

 

 

مرکز رسانه‌ای شیرازه ؛ پویش‌ها و دست‌آوردها

مدیرعامل مجمع ناشران با بیان اینکه مرکز رسانه‌ای شیرازه از سال 93 تا امروز حدود ۴۰ پویش بزرگ ملی را برای مخاطبان مختلف برگزار کرده است گفت: این پویش‌ها با همکاری 24 ناشر برکزار شده که مجموعاً حدود 1میلیون و 750 هزار نسخه کتاب توسط مردم خریداری شده است. پویش‌های ما در چهار بخش است. یک نشان «کتاب و زندگی» بود که با محوریت سبک زندگی و با تمرکز بر هویت دختران مسلمان ایرانی پیش می‌رود و دوم «کتاب پویا» است که با محوریت ساخت و پرداخت فکری و فرهنگی نسل نوباوه، یعنی کودکان و حتی خردسالان کشور طراحی شد. سومین نشان «کتاب قهرمان» است که برای شناخت عمیق‌تر از قهرمانان ملی و شناساندن آنان به جوامع بود و چهارم «کتاب شارژ» است که توجه ویژه به قشر نوجوان و این نسل بسیار راهبردی و استراتژیک دارد.

در ادامه نیلی تشکیل شورای عالی کتاب در سازمان صداوسیما را حاصل تلاش مجمع ناشران و پیگیری‌های مجدانه مرکز رسانه‌ای شیرازه دانست و گفت: البته یک سالی هست که شورای عالی صداوسیما متوقف شده است که امیدوار هستیم ان‌شاءالله در این دوره هم این کار با قدرت و شتاب بیشتری پیش رود. تولید و پخش ده‌ها کلیپ مرتبط با کتاب، معرفی بیش از صد عنوان کتاب به‌صورت ویژه و موثر در سال، ورود کتاب در بخش بازرگانی با تعرفه فرهنگی، حمایت از تولید برنامه‌های ویژۀ کتابی از جمله کارهایی بود که در شیرازه انجام شد. در شیرازه اولین کاری که صورت گرفت طرح و بنیان‌گذاری برنامۀ «کتاب باز» بود که با همت، اراده و تمرکز فکری و ساعت‌ها وقت‌گذاری بچه‌های خوش فکر در حوزۀ کتاب و نشر جبهه انقلاب و با محوریت همکارانمان در شیرازه اتفاق افتاد. ولی بعداً متأسفانه این دست‌آورد و این آورده فکری مجمع ناشران و همکاران ما مورد بی‌مهری و بی‌نصافی مدیران وقت صداوسیما قرار گرفت و با یک تغییر جهت محتوایی مواجه شد که حالا با آن کاری نداریم.

 

ارتباطات تشکیلاتی و هم‌افزایی با فعالان حوزۀ کتاب

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی دربارۀ نشست‌های کتابی و گعده‌های تشکیلاتی مجمع با بیان اینکه که به فضل الهی در مجمع نشست‌ها و دورهمی‌های فکری، صنفی، فرهنگی و ادبی جریان دارد و انجام می‌شود گفت: بیش از 60 نشست فکری و فرهنگی در موضوعات متنوعی که مجمع در آن کار و فعالیت می‌کند برگزار شده. از جمله نشست‌های تبیینی، نشست‌هایی برای هماهنگی‌های تولید کتاب، نشست‌های مربوط به صنف کتاب و نشر، مسئله کاغذ و مسائل مختلف که برگزار شده و ادامه هم خواهد داشت ان‌شاءالله. جا دارد این نکته را هم بگویم که در دو سال گذشته بعضی از همکاران و بزرگان‌مان را از دست داده‌ایم. خوب است که از برخی از این عزیزان هم نامی برده شود. علامه مصباح به رحمت خدا رفتند و ما پشتوانه‌ای مثل ایشان را از دست دادیم. علامه حسن‌زاده آملی، حجت الاسلام ری‌شهری، جناب آقای جهانگیرخسروشاهی که یکی از نازنین ترین نویسنگان حوزه مقاومت ما بود را از دست دادیم. آقای تشکری عزیز که ایشان یکی از پیشتازان بزک‌زدایی از پهلوی‌ها بود و واقعا زحمت کشید. مرحوم آقای علی شاملو، مرحوم آقای مطلبی که مدیر نشر مقاومت بود. سید رضا موید‌، سیدالشعرای شعر اهل‌بیت(ع)، مرحوم آقای انصاریان، آقای حسینیان عزیز، آقای دعائی عزیز، بعضی از این بزرگواران عضو ناشران مجمع بودند یا با مجمع مرتبط بودند. مجمع برای برخی از این عزیزان برنامۀ یادبودی در نمایشگاه کتاب برگزار کرد که امیدواریم توفیق داشته باشیم این نشست‌ها، تجلیل‌ها و تکریم‌ها در آینده هم امتداد داشته باشد. علاوه بر این‌ها نشست‌های مشترکی را در ارتباط با حوزه بین الملل با مسئولان اتحادیه کُتاب عرب و اتحادیه ناشران سوریه داشتیم که تلاش شد ارتباطی با ناشران ایرانی برقرار کنند.

 

جایزۀ شهید اندرزگو و جایزۀ جهانی فلسطین

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به جایزۀ جهانی فلسطین گفت: در حوزه بین‌المللی ما جایزه جهانی فلسطین را دنبال می‌کنیم. دوستان ما در انجمن قلم، در شهرستان ادب، در خانۀ کتاب و در تشکل‌های دیگر، همه کمک می‌کنند ولکن مجمع ناشران یک محوریتی در این زمینه دارد. کشورهای مختلفی در این کار همکاری دارند. کشورهایی مثل اندونزی، لبنان، سوریه، عراق، یمن، تونس، پاکستان، ترکیه و ... و امیدواریم به زودی ان‌شاءالله اولین دورۀ جایزه جهانی و ادبی فلسطین در کشور لبنان برگزار شود.

جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو موضوع بعدی سخنان نیلی بود که در این خصوص گفت: در حوزۀ بزک‌زدایی از پهلوی‌ها و جریان‌سازی در حوزه مبارزه با روایت مغلوط و محرّف، یعنی مبارزه با تحریف تاریخ معاصر،خوشبختانه دومین جایزه شهید اندرزگو برگزار شد. خوشحال و بسیار مفتخرم که خدمت شما عرض کنم جایزه دور دوم شهید اندرزگو با استقبال بسیار بیشتر و بهتر از دوره اول برگزار شد و کتاب‌هایی که نوشته شد و کتاب‌هایی که جایزه گرفت و آثاری که نویسندگان عزیز ما، هنرمندان اهل قلم ما از خودشان به جای گذاشتند و در این جایزه و در این جشنواره شرکت کردند به مراتب قوی‌تر و موثرتر بود. خوشحالم از این که این جریان هنوز هم از تب و تاب نیوفتاده. گویا هر چه جریان پهلوی‌پرست‌ها و طاغوت‌پرست‌ها سعی می‌کنند با زور رسانه‌ای دشمنی خود را افزایش دهند، اینجا انگیزه‌های نویسندگان ما هم تقویت می‌شود و روایت‌هایی که باید از این دورۀ منحوس برای کودکان، نوجوانان و جوانان گفته شود قوی‌تر و عمیق‌تر شکل می‌گیرد.

مدیرعامل مجمع ناشران دربارۀ نشست‌های جریان‌سازی تولیدی با ناشران و نویسندگان گفت: در ارتباط با نشست‌های نویسندگان و ناشران باید بگویم که امسال هم توفیق داشتیم یکی از این نشست‌ها را هم برگزار کنیم و در ادامه هم مجددا برگزار خواهد شد. حمایت از نویسندگانی که در این جایزه تلاشی کردند و تلاش می‌کنند به عهده ماست و در حال پیگیری هستیم. دوستان عزیزمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از آن جایی که وزیر محترم خودشان عضو مؤسس این جایزه بوده‌اند به این موضوع لطف و عنایت ویژه دارند و امیدوار هستیم در این دوره بهتر از سال‌های گذشته این جایزه به اهداف خود نزدیک شود. آنچه که لازم است بگویم این است که اتصالی که بین مراکز اسنادی ما، ناشران ما و نویسندگان ما دارد به‌وجود می‌آیند بسیار با ارزش است. این خیلی پدیدۀ مبارکی است که روایات ما را مستندتر می‌کند و سوژه‌های زیباتر و موثرتری را به نویسندگان ما معرفی می‌کند که بتوانند کارهای درخشان‌تری را انجام دهند.

 

 

دعوت از رسانه‌ها برای گفت‌وگو دربارۀ محتوای «گاه نقد»

مدیرعامل مجمع ناشران با توضیح برخی از فعالیت‌های سامانۀ کارشناسی مجمع، ضمن اشاره به مجلۀ «گاه نقد» گفت: یکی از کارها و دستاوردهای خوب مجمع این مجله است و ما خواهش‌مان از رسانه‌ها این است که این مطالب منتشر کنند و دربارۀ محتوای آن گفت‌وگو کنند. فرآیند نقد کتاب وقتی تقویت شود طبیعتا در کیفیت کتاب‌های آینده هم تاثیر می‌گذارد. از ناشرانی هم که مورد نقد قرار می‌گیرند در حضور رسانه‌ها دعوت می‌کنیم که تشریف بیاورند تا گفت‌وگو کنیم. ما حاضریم نقدمان را ارائه کنیم و آن‌ها بیایند و پاسخ دهند. چه بسا آن نقد و نقد‌های بر آن نقد، به ارتقاء کیفیت کتاب‌های آن‌ها و کیفیت نقد دوستان کارشناس کتاب کشور کمک کند.

 

تذکراتی که در حوزۀ کودک و نوجوان شنیده نشد

بخشی از این اتفاقاتی که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم و بعضی از عزیزان نسل جوانان و نوجوانان خودمان را در یک توهم و دچار یک رفتارهای کاملا غیرهنجار می‌بینیم، ماحصل کارها و فعالیت‌هایی است که در طول این چندسال گذشته اتفاق افتاده است. این فعالیت‌ها در حوزه ادبیات و به‌ویژه ادبیات کودک و ادبیات نوجوان به شدت دنیال شده است. آن روزی که دلسوزان این نظام دربارۀ تشدید، تقویت، تکثیر و لجام گسیختگی ادبیات ترجمه‌ای کتاب کودک و کتاب نوجوان صحبت می‌کردند، این وضعیت را پیش‌بینی می‌کردند. آن روزی که بعضی‌ها چهار نعل می‌تاختند و ژانر وحشت را و ادبیات زامبی‌پرور غربی را در میان نوجوانان ما ترویج می‌کردند، بعضی‌ها تذکر دادند و گفتند که این مسیر غلط است. جهان‌بینی غلط و غلط‌ساز را وقتی تقویت می‌کنید آینده خوبی را ترسیم نمی‌کنید و نمی‌سازید. ما در حوزۀ فرهنگ این موضوع را باید جدی‌تر بگیریم و رسانه‌ها در این زمینه سوال‌کننده باشند که آیا کسانی که در آن دوره این کار را کردند و ناشرانی که این فضا را تشدید کردند پاسخگوی وضعیت فعلی هم هستند؟ هر کس به اندازۀ خود. من نمی‌گویم این موضوع فقط به کتابخوانی و این کتاب‌ها برمی‌گردد اما موظفیم به اندازۀ خود اصلاح کنیم و اگر احیاناً در گذشته اشتباهی بوده ناشران و نویسنده‌های خوب بتوانند اشکال را برطرف نمایند و بتواند فرآیند تربیتی را بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی پیش برند نه بر مبنای مدل اجنبی‌پرست غربی. خیلی از مراکز تولید کننده ادبیات کودک و نوجوان متأسفانه در سال‌های گذشته تعطیل بودند. البته رویش‌هایی وجود داشت ولی به نسبت ادبیات ترجمه‌ای وارد شده به ایران کافی نیست. البته به نظر بنده این اتفاق طبیعی هم نبوده و پشت آن یک جریان فکری وجود داشته است. بخشی از این آثار و ادبیاتی که توسط برخی ناشران پرطمطراق و پرتبلیغات در مدارس دنبال می‌شد توسط کسانی اتفاق می‌افتاد که در آن سوی مرزها تولید شده. حتی برخی از عناصر مفسد در دوره پهلوی آن طرف نشستند و بعضی از آن‌ها شدند سرویراستار تولید بعضی از کتبی که به چاپ می‌رسیدند و بلافاصله بعد از چند روز در ایران به کودکان و نوجوانان پاک ما عرضه می‌شد. متأسفانه در سال‌های گذشته کانون پرورش فکری و خیلی‌های دیگر در حالت تعطیلی و بی‌عملی بودند. امیدواریم با همین سوال و مطالبه و کوشش، این مجموعه ادبیات کودک و نوجوان دوباره به همان رشد و شکوفایی قبل برسد.

 

نظر بدهید