یادداشت یک ناشر خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
سه شنبه 09 شهريور 1400

یادداشت یک ناشر خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت.

عرصة فرهنگ و رسانه آوردگاه «صلاح و فساد و حق و باطل است» امام خامنه‌ای 6/6/1400

از اینکه بارسنگین مسئولیت فرهنگ کشور به عهده شما قرار گرفت علاوه بر شکرانه به درگاه حضرت حق که فرصت خدمت پیدا کردید، بایستی با تضرّع از آن یگانة مؤثر در عالم وجود، توفیق عمل صالح که اجرای وظایف محوله است را تقاضا کرد و حتماً اهالی فرهنگ و هنر خصوصاً جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از هیچ گونه کمک نظری و عملی به جنابعالی دریغ نخواهد کرد که موفقیت شما، توفیق حاکمیت انقلاب اسلامی است. ان‌شاءالله

جناب آقای اسماعیلی در کارنامه مسئولین گذشته آن وزارتخانه هم تجربه‌های بزرگ و هم درس‌های زیادی نهفته است. تلخی‌های زیاد اما شیرینی‌های کم، دستاورد 44 سال مدیریت آن وزارتخانه است. تلخی‌هایش را باید شناخت و از تکرار آنها حذر کرد و شیرینی‌هایش را تکرار و بر آن افزود. شما اینک وارث همه این‌ها هستید و غفلت از آنها زیبنده نیست و پاسخگوئی شما بخاطر این همه تجربه و درس، سنگین‌تر است.

مراقب باشید گرفتار کارهای روزمرّه و معمول وزارتخانه و مشکلاتی که بطور طبیعی یا مصنوعی و برانگیختگی‌هائی که هر چند وقت یکبار گرفتار آن می‌شوید جنابعالی را از کارهای بزرگ و مهم که ریل‌گذاری و نیرو پروری و ساختارسازی و اصلاح مقررات است باز ندارد. ما ناشران و اهل قلم و برخی صنوف مثل چاپخانه و صحافی و ... از کمبود کاغذ و نقدینگی و کرونا و معیشت و ... در سختی هستیم و شما به درستی همت بر رفع آنها داشتته و خواهید داشت؛ لیکن از اینها مهمتر، باطن و محتوای کار فرهنگی و جهتگیری‌های آن است که کاغذ و نقدینگی و ... همه برای مصرف شدن و پیشبرد آن تأمین می‌شوند و ابزار هستند نه هدف.

مطالبه ما از حضرتعالی، پرداختن به این مسئله مهم است. آسیب‌هائی که از رهگذر سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه نشر به فرهنگ عمومی جامعه وارد شده است کم نیست. اندیشة ترجمه‌ای در نشر و هنر بیداد می‌کند؛ تعرّض به اعتقادات اصیل اسلامی و اخلاقیات آن از آنجا آغاز و بر آن افزوده شده است؛ خانواده که اساس و بنیان جامعه اسلامی است آسیب جدی دیده است؛ فضای مجازی کنترل نشده کودکان و نوجوانان را آفت‌زده کرده است و جای کتاب خوانی و قصه‌گوئی را برای آنان پر کرده است، کتابخانه‌های عمومی کم رونق شده‌اند؛ ذائقه‌های علاقمند به کتاب به سمت کتاب‌های ترجمه سوق داده شده است؛ سبک زندگی غربی در آثار هنری و نشر به وفور تبلیغ و ترویج می‌گردند و ...

جناب آقای اسماعیلی، مطالبة جدی ما از جنابعالی این است که «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مصوبه 1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی، « اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب» مصوب 24/1/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغیه رئیس جمهور وقت، و در رأس آنها دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در امر کتاب و ترجمه را بطور دقیق و بدون ملاحظه خوش آمد و بد آمد افراد و جناح‌ها، اجرائی کنید.

در یک نگاه مختصر هم در می‌یابید که برآیند و ماحصل همه بندها و مواد این نقشه و ضوابط و مطالبات رهبری عبارتنداز:

  1. تبیین، ترویج و تبلیغ اعتقادات، باورها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و سنت‌های اسلام نای محمدی(ص) و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.
  2. جلوگیری از تبلیغ و ترویج نگاه مادی گرایانة و سبک زندگی غربی و اباحه‌گری.

جایگاه‌هائی که رویکرد آنها بیشترین تأثیرگذاری را در این دو وظیفه مهم و اساسی دارند عبارتنداز:

الف ـ اداره کل کتاب و کتابخوانی که با جمعی از کارشناسان تقریباً مخفی امر مهم بررسی و ممیزی کتاب و صدور مجوز را بر عهده دارند و اِعمال ضوابط نشر و نقشه مهندسی عمدتاً به نگاه و گرایش این افراد بستگی دارد.

ب ـ هیئت خرید کتاب ارشاد که با گروهی از کارشناسان مشخص، مسئله بررسی کتب چاپ اول و سفارش خرید از بیت‌المال و ارسال به کتابخانه‌ها از طریق ارشاد استان‌ها را عهده دار می‌باشند و نقطه نظرات اعضاء و مسئول این هیئت در جهت‌گیری ناشران و ذائقه اعضاء کتابخانه‌ها بسیار اثرگذار است.

ج ـ هیئت نظارت بر دبیرخانه‌های «ضوابط نشر»، «صدور پروانه نشر»، «نشر کتب»، «انتخاب و خرید کتاب»، «چاپ و نشر»، «رسیدگی به تخلفات» و نیز کمیسیون‌های «تخصصی ارزشیابی شعرا و نویسندگان»، «بررسی انتخاب کتب ارزشمند»، «بررسی و انتخاب طرح‌های فرهنگی هنری» و علی‌الخصوص «هیئت نظارت بر نشر کتاب‌های کودک و نوجوان» بسیار نقش آفرین در سمت و سوی فعالیت‌های فرهنگی آن وزارتخانه در مسائل کتاب و کتابخوانی می‌باشند. هم انتخاب اعضاء این هیئت‌ها و دبیرخانه‌ها و هم آئین‌نامه‌های آنان بایستی بر طبق معیارهائی باشد که دو هدف اساسی ذکر شده و سایر مواد نقشه مهندسی فرهنگی کشور و ضوابط نشر را محقق می‌سازند.

ما این مسئولیت‌های مهم و وظایف تعیین شده را در درجه اول از جنابعالی مطالبه می‌نمائیم و قطعاً برای انجام مطلوب آنها، نیاز به همکارانی کاربلد و دارای کارنامه اجرائی جهادی دارید. امیدواریم به لطف الهی و صفای نفس و پرهیز از وامداری و رودربایسی‌ها، و با نظرخواهی از اهالی فرهنگ و هنر در انتخاب همکاران، بهترین‌ها را برگزینید و جنابعالی هم مانند رئیس جمهور محترم اوقاتی را صرف سرزدن به مؤسسات فرهنگی هنری و تشکل‌های نشر و فروشگاهها و استودیوها و نیز مجموعه زیر امر در آن وزارتخانه اختصاص داده و همکارانتان را به ایجاد چنین رابطه نزدیک و دوستانه توصیه و از آنان مطالبه گری نمائید. به گزارش‌ها و آمارها اکتفا نکنید و با رصد شخصی و نظارتی، صحت آنها را در میدان عمل بیازمائید. به توصیه مدیریتی رهبری انقلاب، نیمی از وقت خود را خارج از اتاق وزارت، صرف رسیدگی‌ها و بازدیدها و ارتباط میدانی و دیدن نتایج سیاست‌ها و برنامه‌های خود نمائید. این گونه است که شما و همکارنتان در عرصة و آوردگاه «اصلاح و فساد در حق و باطل» پیروز میدان خواهید بود. ان‌شاءالله

مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت

نظر بدهید