تیتر تابلو شماست
سه شنبه 26 ارديبهشت 1402

تیتر تابلو شماست

کارگاه آشنایی با سئو و کلیدواژه سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در سالن یاس نمایشگاه کتاب تهران با حضور علیرضا طاهری، معاون آموش خبرگزاری فارس و رئیس باشگاه خبرنگاران توانا و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی،  علیرضا طاهری در این کارگاه گفت: تیتر تابلو شما است. برخی از خبرنگاران که حرفه‌ای شده‌اند، برای تیترزنی خودشان قاعده و قالب‌های مختص به خودشان دارند. به طوری که وقتی مخاطب تیتر آن‌ها را می‌بیند، سبک تیتر را می‌شناسد. به‌گونه‌ای تیتر بزنید که هر گاه خواننده خبر و تیتر شما را خواند، پی به شما ببرد. علیرضا طاهری با اشاره به اهمیت ارزش‌های خبری در تیتر‌ افزود: تیترها نباید نکره باشند. وقتی شما تیتر بدی را برای خبر انتخاب کنید، عملا از انتشار خبر خودتان جلوگیری کرده‌اید. آوردن ارزش‌های خبری کیفیت تیتر شما را بالا می‌برد. البته گاهی مواقع استثناء هم در این خصوص وجود دارد. خبر با تیترهای خوب می‌چرخد. مسئولیت انتشار خبر با خود شمای خبرنگار است. پس دغدغه داشته باشید تا خبرتان خوب منتشر شود. استاد خبرنویسی خبرگزاری فارس با اشاره به عملکرد انتشار و تنظیم آن توسط خبرنگار خاطرنشان کرد: عملکرد انتشار در تنظیم شما نهفته است. در مورد تیترنویسی باید کتاب‌های زیادی بخوانید. اساتیدی برجسته هستند که کتاب‌های تخصصی در زمینه تیتر نویسی نوشته‌اند. برخی‌ها از موتور جست و جوی گوگل برای کیفیت تیتر و خبر خود استفاده می‌کنند. این کار خوبی است. موتور گوگل به شما یک ابزار می‌دهد. گوگل خبرهای شما را ترندگذاری می‌کند و شما به راحتی کیفیت خبرهایتان را نسبت به دیگر خبرها می‌توانید بسنجید. گاهی مواقع تیترها اشتباه زده می‌شود. این مسئله اشکالی ندارد و سریعا اصلاح کنید. طاهری با اشاره به حذف یا تغییر برخی از تیترها توسط دبیران سرویس گفت‌‌: شما به عنوان خبرنگار کار خودتان را برای تکامل خبر و تیتر انجام بدهید. کاری نداشته باشید این تیتر تغییر می‌کند یا نه. چراکه دبیران سرویس‌ها براساس شرایط و اقتضائات برخی تیترها را حذف یا تغییر می‌دهند که این مسئله نباید برای شما مهم باشد.

برای نوشتن خبر قالب خبر را هرم وارونه رعایت کنید.

وی در ادامه اهمیت و نفوذ بر مخاطب توسط تیتر گفت: تیتر مهم‌ترین راه ورود به ذهن مخاطب است. در یک صفحه اصلی شما تیتری بنویسید که مخاطبین به دنبال آن بگردند. بهترین تیترها را جای طلایی سایت‌ها قرار می‌دهند. در پایان طاهری از جایگاه کلیدواژه در خبر توضیح داد و گفت‌: شما باید از کلیدواژه به تیتر برسید. باید ببینید کدام کلیدواژه بیشترین بازخورد را دارد، همان را در تیتر خودتان به کار ببرید. سعی کنید خبر و متنی که می‌نویسید اسکورول نشود. زیاد نوشتن مخاطبی برای شما نمی‌آورد. مطول‌نویسی مخاطب را ناراضی می‌کند و در نتایج سئو این مسئله نمره منفی می‌خورد.

نظر بدهید