بازتعریفی برای سخت‌خبر و نرم‌خبر
یکشنبه 31 ارديبهشت 1402

بازتعریفی برای سخت‌خبر و نرم‌خبر

کارگاه خبرنویسی خبرگزاری فارس، با موضوع بازتعریف جدیدی از سخت‌خبر و نرم‌خبر باحضور جمعی از اهالی رسانه در سالن یاس نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمدمهدی حاجی‌پروانه در کارگاه خبرنویسی خبرگزاری فارس، به بازتعریف جدیدی از سخت‌خبر و نرم‌خبر پرداخت و افزود: در سیر زمان بر اساس زایش‌هایی که در نظریات رسانه‌ای اتفاق می‌افتد، علم رسانه و خبرنویسی خود را بازتعریف می‌کند. حاجی‌پروانه در تعریف سخت‌خبر گفت: سخت‌خبر از جمله خبرهایی است که همان موقع باید منتشر شوند وگرنه از دست می‌روند. خبر وقوع زلزله همان موقع که اتفاق می‌افتد، باید منتشر شود و اگر زمان از انتشار وقوع بگذرد دیگر فایده و سودی برای مخاطب ندارد. سخت‌خبر همانند یک ماهی است که شما از رودخانه می‌گیرید و می‌خواهید آن را زنده نگه دارید. اگر به موقع به آب انداختید، ماهی شما زنده می‌ماند اما اگر زمان گذشت و شما آن ماهی را به آب نیندازید، می‌میرد.

وی در ادامه افزود: نرم‌خبر ویژگی خاصی دارد که گاهی مواقع با گذشت زمان تازه پرورش می‌یابد و بکر و پویاتر می‌شود. فرض کنید درختی کاشتید و از آن مراقبت کردید و به یک درخت تناور تبدیل شد. حالا اگر به همین درخت که روزی یک بار آبش می‌دادید هفته‌ها آب ندهید آیا درخت خشک می‌شود؟ وی افزود: نرم‌خبر به لحاظ زمانی محدودیت زمانی ندارد. شما گاهی مواقع با گذشت زمان آن سوژه را پخته ‌ر پرورش می‌دهید. اما در سخت خبر باید در لحظه خبر منتشر شود. سبک‌های نوین خبری بر پایه نرم‌خبر نوشته شده است. حاجی‌پروانه در پایان با اشاره به سبک‌های جدید خبری گفت: امروزه سبک‌های جدیدی وارد عرصه تولید خبر شده است. قاعده‌هایی که جذابیت و خوانش خبر را برای مخاطب بیشتر می‌کند. همانند سبک خبرگزاری رویترز یا چهاربلوکی. یا سبک قالی ایرانی که هر بخش از خبر مثل تار و پودهای قالی است و در هم تنیده است که هر کدامشان به صورت مستقل می‌توانند هویت داشته باشد.

نظر بدهید